Selventääkseni asioita kerron joitakin asioita itä tapahtui...

Mies ei arvostanut mua, tuskin koskaan arvostikaan. Tajusin sen vasta myöhemmin. Niin monet asiat sen paljastavat. Kaikki muut meni aina edellä, kaverit ja perhe. Jos joku kaveri soitti ja pyysi apua mies meni heti. Ajoi monta sataa kilometriä heidän asioillaan. Minua ei vienyt edes sairaalan. Matkustelin bussilla rattaitten kanssa ja yritin saada toimitettua kaikki asiat ja raahattua mitä milloinkin. Jotenkin nöyryyttävää, minun olisi pitänyt anella häneltä "could u please"- tyyliin. Minun siis hänen oman vaimon. 

Jos olin kipeä, hän tekeytyi vielä sairaammaksi. En voinut vain olla, maata. Minun oli huolehdittava kodista, tehtävä ruokaa ja katsottava lapsen perään. Synnytyksen jälkeen kun anoppi oli auttamassa niin mies oli kiukkuinen kun en auttanut häntä tarpeeksi. 

Jotenkin mies onnistui sotkemaan kaikki asiat. Oikesti. Vain toinen joka on elänyt samanlaista elämää voi ymmärtää, koska muuten se kuulostaisi vastuuttomalta ja toista syyllistävältä. Ennen miestä elämäni oli kohtalaisen mallillaan. Pikkuhiljaa vuosien varrella kun en ollut enää töissä luottotietoni menivät miehen ansioista, kaveripiiri harveni ja kaikkea muutakin tapahtui. Aina se onnistui sotkemaan kuviot. Jos olin menossa töihin aamulla, niin mies pyysi odottamaan että hän veisi. Lopputuloksena että myöhästyin tai olin melkein myöhässä jatuvasti. Hän halusi minun menettävän työpaikan. Yhden kerran mies vei pakettini postiin kun itse halusi. En tiedä, mutta lopputulos oli että hän oli laittanut aivan väärän osoitteen. Tahallaan tietenkin. Muutamat kaveri suhteet meni poikki hänen takia. Hän keksi valheita joiden mukaan oli kuullut juttuja hänestä kylillä. Mikä tarkoitti että ystäväni oli vuotanut. Myöhemmin ymmärsin että tämäkin oli vain katala ansa ja juoni.

Kuinka hän saattoi kohdella minua väkivalloin kun olin raskaana? Yhden kerran hän repi hiuksista, puristi ranteista ja tönäsisi sängylle. Raskaana olevan naisen? Olin ihan shokissa. Miehen perhe oli käymässä ja olivat pahoillaan tapahtuneesta. Kerta oli jo tapahtunut, odotin vain seuraavaa kertaa. Pahempaa ei sattunut, mutta hän töni toistuvasti riitojen yhteydessä, uhkali väkivallalla. Kertoi sairaita puukotusjuttuja tuttavapiirissään pelottelutarkoituksenaan. 

En jaksa kirjoittaa enempää, raskasta...